Supercrew med chillieffekt
Jeg er så heldig at jeg får jobbe med verdens flotteste festival. Det er Slottsfjellfestivalen. I sommer så fylte vi Slottsfjellet med 12000 mennesker hver dag i tre dager til ender for å feire sommeren, musikken og gleden av å feste sammen.
Vi er en samkjørt gjeng som følger prosessen med festivalen i gjennom hele året. De jeg jobber sammen med er veldig kompetente. De jobber med artister, presse, markedsføring, spons, økonomi, frivillige, arena og teknisk produksjon. Det er alltid spennende når vi kommer til de siste ukene før vi skal åpne dørene. Mange små brikker som skal på plass for at festivalen skal bli en trygg, morsom og spennende opplevelse for gjestene våre. Foran årets festival var det gjort en del endringer og utvidelse. Det skapte litt ekstra spenning.
I vinter fikk jeg lov av sjefen min til å kjøre et forsøk. Jeg skulle lete frem de 25 mest motiverte, usnobbete, ambisiøse og festivalgale unge menneskene i hele landet. Vi skulle love de at de fikk lov til å slite seg helt ut med krevende, fysisk slitsomme oppgaver og med stort psykisk press i to uker. På denne måten så skulle de bli godt kjent med hva festivalarbeid handlet om. I bytte så skulle de få jobbe med de beste folkene, introdusere seg selv overfor verdens beste festival og få en erfaring for livet, uansett hvilken bransje de skulle jobbe i senere. Vi valgte å kalle de Supercrew. De skulle ha noe å strekke seg etter, og dette var jo ikke et internprogram i et revisjonsfirma.
Over 70 søknader kom inn samme uke som vi lyste ut programmet og jeg skjønte at vi måtte sette en søknadsfrist snarest. Det var neste umulig å velge blant de gode søknadene, til slutt satt vi igjen med 22 navn som hadde kommet gjennom det trange nåløyet.
De 22 møtte ved Seterkafeen en uke før festivalstart. Alle var veldig spente på hva de neste to ukene ville innebære.
Oppriggen gikk som en drøm. Mye takket være ekstraressursen Supercrew ga mer kapasitet og ga bedre kommunikasjon og nærmere kontakt med 120 frivillige som er med å bygge vårt festivalområde.
Det var allikevel når vi åpnet dørene for publikum at det virkelig viste seg hvilken fantastisk resurs de skulle være for festivalen. Gruppen møtte en utsolgt festivalarena med entusiasme og smil. Det var heller ikke bare at de var en ekstra resurs. De var også en ekstra dimensjon. En dimensjon bestående av gjensidig læring og utvikling.
Denne dimensjonen kan tilføres en hver organisasjon. Du trenger ikke å ha muligheten til å rekruttere 22 nye, ambisiøse og entusiastiske mennesker for å få det til å skje. Du kan sette sammen lag av spennende mennesker som finnes på arbeidsplassen eller foreningen, gi de en identitet og en visjon. Før du aner ordet av det har du et Supercrew med chillieffekt.
Du kan også skaffe deg et Supercrew i ditt eget liv også, men det skal jeg fortelle om en annen gang.