Syv ting du må lære før du blir kjendis

Skrevet den januar 19, 2015 de Ketils blogg

12075_10151524051326752_947661308_n

Noen velger et liv i offentligheten. Her ved en av de: Silje Halstensen i bandet Bendik på Slottsfjell. Foto: Jonathan Vivaas Kise, Slottsfjell.

 

Offentlighetens lys er til tider skarpt, og noen ganger så kan det bli veldig ubehagelig. I løpet av de siste årene har det blitt mer og mer vanlig å knytte sin profesjonelle tilværelse til sin person. Politikere, ledere, artister, journalister, programledere, idrettsutøvere og bloggere bygger merkevare basert på sin jobb, sine talenter og personlighet.

Mange av disse menneskene har en spennende tilværelse, og for noen så har kjendisstrategien bidratt til en fantastisk karriere. Om du ser for deg et liv som godt kjent så bør du være godt forberedt.  Forberedelsene som skal gjøres handler minst like mye om emosjonell og mental innstilling som om mediestrategi. Mer om det litt senere.

Når du som kjendis tabber deg ut skal du ikke misforstå ytringsfrihet med sutringsfrihet. Når du bygger en merkevare basert på din person så er sutringsfriheten svært begrenset. Mange politikere har fått kjenne dette på kroppen. Carl Ivar Hagen var den første som startet med å utøve sin sutringsfrihet. Med ujevne mellomrom har vi sett hans sammensnurpede lepper i aviser og på TV hvor han var indignert over hvordan han ble behandlet. Spesielt av media. I kjølevannet av Hagen kommer Christian Tybring-Gjedde. I en periode høsten 2011 ble han utsatt for hard kritikk på grunn av sine ytringer. Han ble også utsatt for uakseptable trusler. Problemet var bare at Tybring-Gjedde blandet trusler og kritikk mot hans ytringer til en suppe. Han blandet merkevaren og personen Christian Tybring-Gjedde. I denne perioden ble han sykmeldt. I følge Tybring-Gjedde selv var det et innlegg i Dagbladet av Eyvind Trædal som var dråpen som fikk begeret til å renne over. Dråpen fra Trædals innlegg skulle ikke vært i samme beger som truslene. Blandingen gjør at de som er uenig med Tybring-Gjedde kan vegre seg for å kritisere hans meninger. Har han da en sterk merkevare som politiker?

Som coach jobber jeg med ledere, musikere og artister. De står overfor mange av de samme utfordringene. Hvor mye skal de utlevere av seg selv? Hvor mange temaer skal de mene noe om i media? Er de klar for kritikken de skal utsettes for når det gjelder hvor gode plater eller konserter de leverer? Jeg kjenner til mange som forbereder seg godt for å tåle nederlag og skuffelser. En del av jobben er å ikke sende eder og galle om kolleger, managere, bookingagenter på Twitter eller i media.

Bloggeren og merkevaren Caroline Berg Eriksen har fått hard medfart. I tre lange uker har hennes merkevare blitt drevet fra skanse til skanse.  Først når bedraget var bevist innrømmer hun det som har foregått. Det neste som skjer er at hun benytter seg av sutringsfriheten. Hun hevder at blant annet at forfalskning av signatur i kommentarfeltene foregikk fordi folk er så slemme. I sin siste post legger hun seg flat i forhold til uærligheten som har vært en del av bloggen, og lover bedring. Det lover godt for hennes fremtid. Hun sier at hun ikke vil tenke om bloggen som en mediebedrift. Dette er muligens en strategisk kommentar for å bevare relasjonen til leserne sine, men er neppe klokt for å bevare sjelefred og profesjonalitet.

Berg Eriksen og Tybring-Gjedde er bare to av mange eksempler hvor sutringsfriheten har blitt benyttet. Det er ikke for å være slemme mot dem jeg skriver dette. Jeg ønsker at dere som vurderer et liv i rampelyset skal få en mulighet til å forberede dere.

 

Her er noen tips som jeg har plukket opp i gjennom å jobbe med folk som lever i offentlighetens lys:

 

  1. Gjør deg klar til å bli en merkevare!

Lag tydelige regler for når du er merkevare og når du er deg selv. Når du uttaler deg på vegne av din profesjonelle rolle er du alltid merkevaren din, alltid og uten unntak!

  1. Vær deg selv!

Ikke lat som du er noe annet enn du er. Dette gjelder både konkret (i kommentarfelt etc.) og i overført betydning. Du er mer troverdig som deg selv.

  1. Gi deg selv et privatliv.

Tidlig i din karriere vil det være fristende å jobbe hele tiden. Du vil ha med deg alt og er bekymret for at det gode som skjer kan ta slutt. Gir du plass til ditt personlige liv så gir det muligheter på din profesjonelle arena også.

  1. Skaff deg gode rådgivere du kan stole på.

Når du er i ferd med å bli kjent kommer det gjerne mange mennesker som vil hjelpe. Velg folkene rundt deg med omhu. Får du en dårlig magefølelse på noen så er det veldig ofte en grunn til det.

  1. Ha noe å si.

Du kan bli spurt om de merkeligste ting av media. Ingen forlanger at du skal kunne alt om alt, men sett deg selv i stand til å si noe om mange temaer.

  1. Ikke lyv!

Du velger selv om hvor mye av sannheten om deg du vil dele med omgivelsene, men si alltid sannheten.

  1. Ytringsfrihet er ikke sutringsfrihet!

Om noen kritiserer deg så svar gjerne, men ikke sutre. Velger du et liv i offentligheten så velger du også et liv med negativ kritikk. Anonymt søppel i kommentarfelt i nettaviser og blogger fortjener ikke ditt engasjement. Søppel er søppel.

 

 

Google+